Siirry sisältöön
Etusivu » Artikkelit » Yleinen arvonlisäverokanta nousee syyskuussa – mitä tulee ottaa huomioon
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1.9.2024, mitä tulee ottaa huomioon

Yleinen arvonlisäverokanta nousee syyskuussa – mitä tulee ottaa huomioon

Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1.9.2024 lähtien 24 prosentista 25,5 prosenttiin.  Jotta pääsette soveltamaan uutta arvonlisäverokantaa heti syyskuun alusta oikealla tavalla, lue tämä ohjeistuksemme ja tutustu asiaan tarkemmin tiedotteessa esitetyistä linkeistä. On hyvä huomioida, että yleisen verokannan korotus ei kuitenkaan vaikuta niihin tavaroihin ja palveluihin, joihin sovelletaan alennettuja verokantoja (14 % ja 10 %), kuten esimerkiksi majoitus- ja liikuntapalveluihin.

 

Uuden verokannan voimaantuloperiaatteet

Ydinkysymys on, milloin tavaran tai palvelun myyntiin ryhdytään soveltamaan uutta verokantaa. Pääsääntö on suoriteperuste eli tavaran toimittamis- tai palvelun suorittamisajankohta. Kun tavara luovutetaan tai palvelu suoritetaan ostajalle viimeistään 31.8.2024, sovellettava verokanta on 24 %, vaikka lasku laadittaisiin tai ostaja maksaisi tavaran/palvelun myöhemmin syyskuun aikana. Toisin sanoen, kun tavara on toimitettu tai palvelu suoritettu 1.9.2024 tai sen jälkeen, myyntiin sovelletaan 25,5 %:n verokantaa.

Vastaus kysymykseen ei ole kuitenkaan näin yksiselitteinen. Esimerkiksi, jos asiakas maksaa elokuussa ennakkomaksun hänelle vasta syyskuussa toimitettavasta tavarasta tai suoritettavasta palvelusta, vero ennakkomaksusta menee 24 prosentin mukaan, vaikka tavara toimitetaan tai palvelu suoritetaan syyskuussa. Ennakkomaksujen osalta ratkaisevaa verokannan suhteen on siis ennakkomaksun kertyminen (vastaanottaminen). Myös jatkuvana suorituksena myytyjen tavaroiden ja palvelujen (esimerkiksi vuokrauspalvelu) sekä jatkuvaluonteisten palvelujen ajallisen kohdistuksen osalta on huomioonotettavia erityisseikkoja.

 

Arvonlisäverokannan muutos vaatii arvonlisäverolainsäädännön sisällön ja soveltamisen osaamista paitsi tilitoimistomme ammattilaisilta myös esimerkiksi yrityksessänne laskutusta, reskontria ja erilaisia järjestelmiä hoitavilta henkilöiltä.

Suosittelemme, että yrityksenne hinnoittelusta ja sopimuksista vastaavat sekä laskutusta ja kassajärjestelmiä sekä muita taloushallinnon asioita hoitavat henkilöt tutustuisivat alla olevien linkkien tietopakettien sisältöihin.

 

Tutustu Verohallinnon ohjeisiin:

>>Yleinen arvonlisäverokanta nousee 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen

>>Yleinen arvonlisävero nousee syyskuussa – näin se vaikuttaa kuluttajiin ja yrityksiin

Tutustu Tilisanomat-lehden verkkoversion tietopaketteihin:

>>Arvon­lisä­veron yleinen vero­kanta nousee

>>Arvonlisä­veron yleisen vero­kannan korotuksen voimaantulo­periaatteet

 

Tarkistuslista uudistuksen läpivientiin

Arvonlisäveroa käsitellään taloushallintojärjestelmien ohella monissa ohjelmistoissa, esimerkiksi laskutus-, verkkokauppa- ja kassajärjestelmissä, toiminnanohjausjärjestelmissä sekä matkalaskujärjestelmissä. Uuden 25,5 prosentin arvonlisäverokannan lisäämisen ohella (ohjelmistosta riippuen) pitää päivittää esimerkiksi tuoterekisteriä, kirjanpidon tilejä, alv-statuksia tai matkalaskujen kululajeja.

Ohjelmistojen lisäksi pitää tarkastella esimerkiksi esitteitä, tarjouksia, sopimuksia, hinnastoja ja hintalappuja, erityisesti kun tuotteita tai palveluja myydään kuluttajille arvonlisäverollisin hinnoin.

Tutustu ja lataa muistilista (Word-dokumentti) arvonlisäverokantamuutoksen käytännön tehtävistä Taloushallintoliiton verkkosivuilta:

>>Muistilista arvonlisäverokannan noston toimenpiteistä

 

 

Procountor Taloushallinto -käyttäjä, huomioi ainakin nämä asiat Procountorissa

Uusi alv-kanta 25,5 % tuli käyttöön Procountoriin elokuun versiopäivityksessä 17.8. Tästä päivästä lähtien alv-kannan voi ottaa käyttöön ympäristön alv-asetuksia muokkaamalla, jolloin voit esim. laskuttaa uutta alv-prosenttia käyttäen.

Tärkeimmät huomiot liittyen arvonlisäveron muutoksiin Procountorissa:

  1. Uusi alv-muutostyökalu mahdollistaa arvonlisäveroon liittyvien tietojen ja asetusten muokkaamisen massana. Muutostyökalu on käytettävissäsi 17.8. alkaen.
  2. Yleisen alv-kannan vaihtaminen 24 prosentista 25,5 prosenttiin vaatii käyttäjiltä toimenpiteitä, eli esim. muutostyökalun käyttämistä. Näin muutokset tapahtuvat hallitusti ja joustavasti kunkin yhtiön itse päättämällä aikataululla. Ainoastaan käytettävien alv-prosenttien lista täydentyy 1.9. automaattisesti, mutta voit tehdä nämä muutokset myös jo aiemmin elokuussa.
  3. Jos uutta alv-kantaa 25,5 % on tarve käyttää jo elokuussa (esim. laskuttaaksesi uudella prosentilla tai käsitelläksesi ostolaskuja, joissa on alv-prosentti 25,5 %), tulee alv-kanta ottaa käyttöön alv-oletuksista massatyökalun avulla tai manuaalisesti.
  4. Yhtä yleispätevää aikataulua muutostyökalun käyttämiseen ei ole, vaan sopivin hetki riippuu yhtiön tarpeista. Asiakkaana voit arvioida itse, missä vaiheessa yhtiösi hyötyy eniten tietojen muuttamisesta massana. Voit esimerkiksi arvioida, onko suurin osa taloushallinnon aktiviteeteista, jossa tarvitaan vanhaa alv-kantaa 24 %, jo suoritettu. Muutostyökalua voi käyttää useita kertoja ja jokaisella käyttökerralla voi määrittää, mitä tietoja siinä kohtaa muutetaan. Työkalulla tehty muutos astuu voimaan kuluvasta päivästä, eikä sitä pysty peruuttamaan. Voit kuitenkin tarvittaessa yhä käyttää vanhaa alv-kantaa 24 % yksittäisten tietojen muokkaamiseen, vaikka massatyökalua olisi jo käytetty.

Yllä mainittuja muutoksia alv-oletuksiin voi tehdä Procountor-pääkäyttäjä tai muu vastaava käyttäjä riittävillä käyttöoikeuksilla. Olethan siis tarvittaessa yhteydessä pääkäyttäjääsi tai mahdolliseen kirjanpitäjääsi.

Voit tutustua aiheeseen lisää näiden Procountor-ohjekirjan linkkien avulla:

>>Arvonlisäveron muutos Procountorissa 2024

>>Alv-%-muutostyökalu

 

Hyvä asiakkaamme, hoidetaan yhdessä tämä asia kuntoon.

Tarvittaessa, olethan mahdollisimman pian yhteydessä kirjanpitäjäänne sopiaksenne käytännön asioiden työnjaosta sekä aikataulusta. Talousasiantuntijoidemme yhteystiedot löytyvät täältä. 

 

***

Satakunnan Yritystili Oy on Satakunnan alueella toimiva auktorisoitu tilitoimisto, jonka omistaa Satakunnan Yrittäjät ry. Satakunnan Yritystili Oy palvelee asiakkaitaan kaikissa taloushallintoon liittyvissä kysymyksissä.

Etkö ole vielä asiakkaamme, mutta kiinnostuit palveluistamme?
Ota yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö.